Dieselové agregáty na výrobu elektrického proudu pracují jako záložní zdroje výroby elektřiny v mnoha odvětvích. Setkáme se s nimi nejčastěji ve zdravotnických zařízeních, kde eliminují případné krátkodobé i dlouhodobější výpadky elektřiny pro podpůrné systémy důležité pro přežití pacientů. Každá nemocnice musí být vybavena zařízením podobného typu, jehož provoz umožňuje provádět zákroky na operačních sálech, je záložním systémem pro dětské inkubátory a baby-boxy, v nepřetržitém provozu musí být také jednotky intenzivní péče .
Další důležité technologické zázemí jsou serverovny výpočetních systémů firem a institucí, bankovního sektoru, provozu letiště – řízení letového provozu atd. Menší naftový agregát může také sloužit na stavbách nebo v zahrádkářských koloniích, kde není k dispozici přípojka elektrického proudu. Přenosná zařízení jsou poměrně levná, s dlouhou životností, a nevyžadují žádnou zvláštní údržbu.
Vodíkové články
Když se řekne naftový agregát, každého z vás jistě napadne situace, kdy se rozbíhá dieselový motor. Ten je pochopitelně hlučný a produkuje spaliny, které se musí někam odvádět, navíc není zrovna příliš šetrný k životnímu prostředí.
Naftové agregáty lze nahradit technologií na principu vodíkových jader, jsou to speciální vodíkové články a ve Spojených státech úspěšně nahrazují dieselagregáty v některých serverových centrech. Prozatím má však tento systém slabinu v jeho ceně, pro svou práci totiž vyžaduje značné množství drahého kovu – platiny. Ta slouží jako katalyzátor, nicméně je celý systém naprosto bezprašný a bezhlučný a namísto exhalací produkuje pouze vodu.
Inženýři v matematicko fyzikálním institutu v Praze v současné době řeší slabý článek celého vodíkového systému – jak efektivně nahradit nebo snížit potřebné množství platiny, dá se však předpokládat, že v horizontu několika let budou systémy na principu vodíku pracovat efektivněji, čehož bude využívat i automobilový průmysl.