Většinou se poplašná zpráva prozradí protichůdnými nebo nesmyslnými informacemi, někdy je však těžké se jí ubránit. Mnoho lidí si totiž zveřejněné údaje neověřuje a snadno tak vznikne panika. Jeden z nejoblíbenějších hoaxů se šířil v souvislosti s mikrovlnným zářením. Velké množství důvěřivců zkrátka uvěřilo bludu, že jde o ionizované záření, které vyvolává rakovinu, podobně, jako rentgenové.
Něčemu podobnému se nevyhnul ani Mark Zuckerberg, potažmo sociální síť, kterou před 14 lety založil – Facebook. Internetem začala kolovat v dubnu 2018 zpráva, která upozorňovala klienty této sítě na jednoduché ověření zabezpečení účtu. Stačilo prý v komentáři příspěvku napsat klíčové slovo BFF, které údajně stvořil a posvětil samotný Mark Zuckerberg, a barva vašeho sdělení vám vyhodnotí, do jaké míry je bezpečné. Pokud zezelená, vše je v pořádku, jestliže ne, ihned byste měli změnit své přístupové heslo, poněvadž je váš účet nedostatečně zabezpečen.
Hoax se rozšířil i v českém jazyce a podobných zpráv tohoto typu bylo na Facebooku několik desítek.
Proč takové divadlo
Měl to být jen nevinný žertík, jeho tvůrce se chtěl zkrátka pobavit lidskou naivitou. O nic jiného zřejmě nešlo. Pointa totiž spočívala v tom, že určité fráze napsané do komentářů navazují na animované smajlíky. Například neškodný termín „gratulace“ přihodí patřičný animovaný obrázek. A hoaxový výraz BFF znamená doslova Best Friends Forever. Jakmile jej napíšete, objeví se dvě tleskající ruce, a to je vše. Nic jiného se nestane. Ovšem hoax utvrdil naivní oběti v tom, že je tento „rituál“ důmyslně propojen s indikací zabezpečení účtu.
Bohužel však tento klam přišel v nevhodnou dobu, kdy společnost čelí tlaku kvůli zneužívání dat klientů v souvislosti se zvolením amerického prezidenta Trumpa a britskou společností Cambridge Analytica.
Pro Facebook teď každá sebemenší nepříjemnost může znamenat odliv klientů, i když se předpokládá, že většina uživatelů bude dál bezostyšně toto médium využívat, jako dříve. Dokonce se v psychologických poradnách a na pracovištích psychiatrů stále množí případy závislostí na chytrých telefonech a v souvislosti s tím i na sociálních sítích. Facebook v počtu pacientů nebude s největší pravděpodobností výjimkou.